Förra veckan blev tre säljare de första att ha gått klart alla steg i vår nya, interna säljutbildning för nyanställda. Några av de ämnen som avhandlas på utbildningen är kundanpassning, målsättning, avslutsteknik, mental inställning, argumentation och retorik. Utbildningen sträcker sig över sex månader och innehåller nio utbildningspass och åtta workshops.
Lars Åkerblad har jobbat på Koncepta i tio år och är en av initiativtagarna till utbildningen. Han tycker att den behövs för att öka kompetensen inom olika områden och för att stimulera kreativiteten hos säljarna och låta dem komma fram till egna lösningar för att bli så självgående som möjligt.
Lars Åkerblad är den som står för strukturen på utbildningen, och säljchefer och -ledare har tillsammans fyllt på med sin kompetens för att göra utbildningen så anpassad som möjligt för de olika säljavdelningarnas uppdrag.
De tre nu diplomerade säljarna Maurice Kasto, Billy Skogh och Sandra Sundman tyckte att utbildningen var bra och givande.
– Man tror att man kan det mesta redan men så får man höra nya invändningar och argument som man inte har tänkt på innan, vilket är jättebra, säger Sandra Sundman.
Billy Skogh håller med och menar att det dessutom var ett bra forum för att ventilera idéer, tankar och rädslor.
– Det är givetvis också bra att få tips och tricks från de mer erfarna säljarna, säger han.
En ny utbildningsperiod startar varje månad.