fbpx

Sök jobb som ett proffs

Sök jobb som ett proffs

Nytt år – nya möjligheter – nytt jobb? Är det dags att söka sig om efter nya utmaningar eller är du kanske på väg att för första gången ta klivet ut på arbetsmarknaden? Oavsett vilket kan man behöva tips på hur man gör för att skriva ett riktigt bra CV, sticka ut ur mängden med sitt personliga brev och på ett enkelt sätt öka sina chanser att få drömjobbet.

Vår rekryteringsansvariga Nina Neste träffar många arbetssökande varje vecka så hon vet vad hon pratar om. Nedan följer hennes ärliga, härliga rekommendationer som gör dig till ett jobbsökarproffs.

CV och personligt brev

Jag tycker inte att CV och personligt brev är det viktigaste, men självklart ger det en fingervisning om vem personen är. Därför är det viktigt att få med i det personliga brevet vem du är och vad som gör dig unik. Gör inte ditt CV och det personliga brevet till långa romaner, då är det lätt hänt att man bara skummar igenom det, vilket kan leda till att man missar det väsentliga – tänk på att vi som jobbar med rekrytering antagligen får in åtskilliga ansökningar varje dag.

Däremot gäller det förstås att få med det som är viktigt för det jobb du söker, samt att även få fram de viktigaste personlighetsdragen för just dig. Använd helst inte ord som ”glad”, ”positiv”, ”social” och ”trevlig”, eller andra typiska ord för ett CV/personligt brev om du vill skilja dig från mängden, för dessa ord används av cirka 95 procent av alla sökande. Försök att verkligen rannsaka dig själv, detta ger dig även en förberedelse för intervjutillfället, och kom ihåg att läsa igenom texten innan du skickar in den, så att det inte står fel företag som mottagare eller dylikt.

Telefonkontakt

Många rekryterare ringer upp dem som de anser är intressanta, ofta för att ställa frågor. Det gör även jag, eftersom jag då får en bredare bild av vem personen är (specifikt för jobbet som säljkonsult på Koncepta får jag även en bra uppfattning om hur personen är i telefon). Var därför beredd på att du kan bli uppringd. Det är en bra idé att faktiskt svara i telefonen om du har sökt jobb, och även att svara med en trevlig ton. Skicka inte ett SMS tillbaka med texten ”VEM?” (det händer mig förvånansvärt ofta), för det anses bara otrevligt.

Vill du gärna kolla upp vem det var som ringde är mitt tips att skicka ett sms som är lite trevligare, i stil med ”Hej! Jag såg att det var någon som sökte mig på det här numret. Vad gällde det? Mvh, XXX”. Men det bästa alternativet är förstås att helt enkelt svara (i hopp om att det faktiskt är jobbet du har sökt), eller ringa upp.

A och O är att veta vilka jobb du har sökt och vad tjänsterna innebär. Detta kan tyckas självklart, men tyvärr händer det att personer jag ringer inte vet något om tjänsten de har sökt, eller ens kommer ihåg att de har sökt.

För min egen del lyssnar jag också väldigt mycket på hur tonläget är i telefonen, i och med att våra säljare i sitt jobb pratar i telefon, så var trevlig och tillmötesgående. Jag lyssnar självklart även på språket och hur du kommunicerar, försök därför att inte använda för mycket slang eller ifyllnadsord som ”typ” eller ”liksom”, var dig själv men var professionell.

Är du sugen på att jobba som säljkonsult hos oss? Mejla då ditt CV till nina.neste@koncepta.se.

Har du tagit dig vidare efter dessa steg är du redo för arbetsintervjun, och i nästa inlägg här på bloggen tipsar Nina om vad du ska tänka på då. Stay tuned!