fbpx

Så löser du din säljdipp

Så löser du din säljdipp

Precis som i alla yrken känner man ibland att motivationen tryter. Hur man än gör fungerar det inte och till slut märker man att försäljningen går neråt. Man behöver tips som faktiskt fungerar i praktiken.

Därför vill vi i dag tipsa om Max Söderpalm. Han är en av Sveriges mest kända säljcoacher och har skrivit flera böcker om försäljning. Vi har inspirerats av hans Monday Morning Letter och byggt upp en inspirationsbank på vårt intranät som innehåller många tänkvärda säljverktyg. Ett av dem som vi tycker är riktigt bra handlar om hur man löser sin säljdipp:

”Om du upplever att du börjar få motgångar i ditt säljarbete kan det lätt sätta sig på näthinnan, vilket kan leda till att du blir på dåligt humör, får en negativ attityd och ett dåligt självförtroende. Precis så skapar du din egen säljdipp. Du upplever att det går tungt och att du går djupare och djupare ner i källaren. Det finns ingen annan än du som kan lösa detta, men du kan behöva ett verktyg. Det verktyget heter Säljdrive. Säljdriven är botemedlet mot säljdippar, och det ger dig struktur och kraften du behöver. Detta är vad du behöver göra:

1. Gå tillbaka till den senaste månaden som du var nöjd med. Räkna ut hur många avslut du gjorde då, hur många kontaktförsök du hade och hur många ordrar du sålde.

2. Bestäm dig för att under nästa tvåmånadersperiod göra en order mer i månaden än vad du gjorde under din exempelmånad. Skriv upp detta som ett mål.

3. Läs en bok om positivt tänkande, läs minst tio sidor varje dag.

4. Skriv om ditt manus eller åtminstone öppningsfrasen, och börja samtalen med en engagerande fråga, så att du får chansen att prata med fler kunder.

5. Det kommer att gå tungt i början, följ därför ditt säljmanus hela tiden så att du blir säker på det du säger. Använd all ”spilltid” på jobbet till att ringa. Kom en kvart tidigare på morgonen. Skär ner på rasterna. Sitt kvar tills du har nått ditt mål.

6. Skärp dig lite extra när du får kontakt, och ta på dig finare kläder – det kan öka ditt självförtroende.

7. Lyssna extra noga på kunderna så att du kan argumentera rätt. Var noggrann när du skriver en order, och våga gå på avslut.

8. Förklara kort för kunden hur viktigt det är att just han/hon är med, och undvik långa informationsdragningar som de inte vill höra.

9. Ta vara på ”säljspeeden” när du har sålt. Ring nästa kund direkt i stället för att slappna av. Följer du den här planen på alla punkter kommer du efter en tvåmånadersperiod ha gjort ett ordentligt lyft, och du kommer att ha fått ordning på det viktigaste av allt – ditt dåliga humör och din negativa attityd. Låter du detta arbetssätt bli en vana så är du snart tillbaka på toppen igen.”

För att jobba som säljare hos oss behöver man ingen tidigare erfarenhet inom yrket eftersom vi utbildar alla internt under arbetstid. Vi har en egen utbildningsserie, EKIR, som vilar på grundstenarna engagemang, kompetens, insats och resultat, och den får alla säljkonsulter hos oss genomgå. Vid behov har vi även några ytterligare fristående utbildningar att erbjuda.