Om oss

Vilka är vi?

Koncepta är ett bemanningsföretag som i huvudsak utbildar telefonförsäljare och hyr ut dem till olika uppdragsgivare. Vi har en stor säljorganisation med en mångårig erfarenhet av telemarketing. Vi jobbar med fundraising och vågar nog påstå att vi har en av marknadens bästa säljkårer. Men vi gör så mycket mer. Koncepta står egentligen på flera olika ben – ekonomi, IT, design och kommunikation, utbildning och telekommunikation. Vi förädlar idéer och hjälper våra uppdragsgivare att bygga sina varumärken.

Gemensamt för våra uppdragsgivare är deras samhällsengagemang, och som anställd hos oss kan du också vara med och göra skillnad. Du utbildas på plats och kan dessutom påverka både dina arbetstider och din lön. Klicka här om du är intresserad av att jobba hos oss.

Vi är 150 anställda som har kul på jobbet och sitter i fantastiskt fina lokaler. Några gånger per år har vi Koncepta-dagar och då vi hittar på roliga saker tillsammans allihop (på de olika avdelningarna händer det förstås massa kul hela tiden). Koncepta är en attraktiv arbetsplats där allt vi gör genomsyras av begreppen trivsel, glädje och kompetens. Här finns utvecklingsmöjligheter, sporrande utmaningar och urhärliga kollegor att ta en fika med.

Vad gör vi?

Vi hjälper företag och organisationer att växa och utvecklas genom att ta ett helhetsansvar för hela verksamhetsprocessen. Tillsammans med våra uppdragsgivare skräddarsyr vi en handlingsplan utifrån deras unika behov. Vi bygger från telemarketing i botten och fyller på med de tjänster som kunden önskar. Läs mer om våra tjänster här. Är du ute efter en helhetslösning fixar vi det, vill du hellre plocka delar så löser vi det också. Vi brukar säga att om du har en idé så har vi resten.

Vår affärsidé

Koncepta bidrar till en bättre värld genom att stödja samhällsviktiga organisationer att samla in medel som finansierar deras respektive verksamhet.

Vårt erbjudande

Koncepta är ett företag som enbart syftar till att anskaffa medel till viktiga samhällsviktiga verksamheter genom en modell som kallas marknadsdriven välgörenhet eller socialt entreprenörskap.

En idé om en samhällsstödjande eller -förbättrande aktivitet står alltid, likt alla andra aktörer på marknaden, inför marknadens egna förutsättningar. Och som för alla verksamheter krävs startkapital, anställda, administrativa resurser, lokaler, telefoner med mera.

Idén måste paketeras på ett sätt så att marknaden ser ett värde utifrån dess förutsättningar. Det värdet är det som kommer att inbringa medlen som verksamheten behöver för att kunna börja eller fortsätta bidra till ett bättre samhälle.

Att paketera den samhällsförbättrande idén är fundamentet av vad Koncepta bidrar med. Genom vår modell tar vi den ekonomiska affärsrisken för det koncept vi skapar, utifrån den samhällsförbättrande idén. Om det faller väl ut, lyckas vi skapa ett koncept som marknaden ser ett värde i att stödja ekonomiskt, vilket borgar för att verksamheten kan fortsätta att bidra till en bättre värld.

Hur det fungerar

Konceptualisering är startpunkten – hur når vår uppdragsgivare fram genom bruset av tusentals olika erbjudanden och budskap som företag möts av varje dag?

Vi investerar i ett projekt för att ta fram konceptet som vi tror skall nå igenom bruset och få företagen att förstå att just det här är en verksamhet som är värd att stötta. Vi använder hela vår samlade expertis i tätt samarbete med verksamheten vi vill stödja.

När konceptet är framtaget och verksamheten är nöjd, så sjösätter vi kampanjen. Om vi har gjort vårt arbete väl, så kommer verksamheten nu att få finansiering via intäkter från företag som inser att just det här är ett viktigt ändamål, och kan driva sin verksamhet och fortsätta bidra till en bättre värld.

Vad händer om konceptet inte lyckas? Då har vi investerat en ansenlig summa som går förlorad. Det är risken vi ensamma tar för att kunna bidra till att skapa en bättre värld.

Vad händer med överskottet? När verksamheten fått sin överenskomna del av intäkterna från konceptet, så går resterande del efter de löpande kostnaderna till att kunna finansiera nästa viktiga idé som bidrar till en bättre värld.

Vad händer med vinsten? Ägarna till Koncepta tar stora ekonomiska risker. För att uthålligt kunna ta dessa risker måste också en kompensation utgå när så tillåts. Socialt entreprenörskap handlar inte om att inte göra vinst – det handlar om att på ett balanserat vis skapa en bättre värld genom sina produkter.